mannigfaltiger Artrock, differenzierte Songkompositionen
Der 1976 geborene, vielbegabte Multiinstrumentalist, Sänger und Songkomponist Thomas Thielen, den Eingeweihte unter seinem Künstlernamen t kennen, ist nach acht außergewöhnlichen und anspruchsvollen Soloalben noch immer ein Geheimtipp in der deutschen Rockszene.
Er selbst mag keine Stil-Schubladen und einengende Etikettierungen. Und wenn er genötigt wird, seinen Musikstil zu beschreiben, dann kommt dabei so etwas heraus: artpostprogressivepopavantgardenewwaverocktriphopetc.
Mit typischem Progrock hat er nicht viel zu tun, erzählt er im 96-minütigen Interview-Gespräch, obwohl er von Kritikern speziell dieser Rockrichtung meist zugeordnet wird, er sieht seine musikalischen Wurzeln im Indie-Rock von Joy Division, The Cure u.a., hat aber auch eine Vorliebe für Pop. Tatsächlich ist seine eigene Musik aber sehr viel komplexer, verzweigter und vielschichtiger als die genannten Vorlieben.
So vielfältig wie seine Musik ist auch seine Persönlichkeit. Er hat Literaturwissenschaften studiert, ist promovierter Philologe, Diskurs-Logiker, Gymnasiallehrer für Englisch und Latein, Referent zum Thema Populismus, außerdem Fitnessfan und begeisterter Fußballspieler.
Ähnlich vielgestaltig sind auch seine musikalischen Begabungen und Fähigkeiten. Er ist klassisch ausgebildeter Pianist, spielt alle Arten von Keyboards, ist versierter Gitarrist und Bassist, bedient das Schlagzeug und diverse elektronische Soundmachines. Er ist professionell geschulter Sänger, schreibt differenzierte Songlyrik mit poetischem Anspruch.
Seine Kompositionen sind höchst individuell, zeichnen sich durch wohlklingende, weitschwingende Melodien aus, durch ungewöhnliche, oft melancholisch klingende Harmoniemuster und durch eine oft verschachtelte Rhythmik, die trotz krummer Taktarten wie 11/8, 7/8 und 9/8 in unmittelbarer Aufeinanderfolge dennoch nicht konstruiert, sondern stimmig fließend klingt. Er arrangiert seine Musik selbst, spielt alle Instrumente und singt alle Vokaltracks einschließlich der Chorstimmen selbst. Er ist sein eigener Tontechniker von der Aufnahme, über die Abmischung bis zum Mastering. Natürlich hat er sein eigenes Tonstudio, fungiert als Produzent und gestaltet sein Artwork selbst, gemeinsam mit seiner Frau, einer Designerin und Fotografin.
Die Eigenwilligkeit und Besonderheit seiner Musik und Textinhalte deuten schon die Albumtitel seiner Soloplatten an, die mit Wortspielen und Wortneuschöpfungen arbeiten, wie seiner Diskographie zu entnehmen ist:
pareidoliving (2022)
solipsystemology (2019)
epistrophobia (2016).
fragmentropy (2015)
psychoanorexia (2012)
anti-matter poetry (2010)
voices (2006)
naive (2001)
Das jüngste Album „pareidoliving“, das der Anlass für das ausführliche Interview-Gespräch war – siehe/höre den Podcast – thematisiert das psychologische Phänomen der Pareidolie. Damit wird eine Sinnestäuschung bezeichnet, ausgelöst durch unbewusste Fehldeutungen des menschlichen Gehirns. Eine alltägliche Form der Pareidolie ist die Neigung, „in Dingen und Mustern vermeintliche Gesichter und vertraute Wesen und Gegenstände zu erkennen“. Bekanntestes Beispiel: wenn man in vorbeiziehenden Wolken Tiere zu erkennen glaubt, oder die dunklen Flecken des Mondes als Abbild eines Hasen sieht. Problematisch werden diese Sinnestäuschungen, wenn sie das ganze Leben bestimmen, deshalb „pareidoliving“. Davon handeln die Songtexte des Konzeptalbums, wobei die oft assoziativen, metaphernreichen Lyrics nicht leicht zu entschlüsseln sind. Obwohl die Texte abgedruckt sind, hilft das der Verständlichkeit nicht unbedingt weiter, denn die Texte sind als Fließtext ohne Interpunktion und in Kleinschreibung abgedruckt. Der Autor hat dafür seine Gründe, wie er im Interview ausführt.
Hier ist ein Ausschnitt des abgedruckten Textes des Songs „The Same Old Everything“ wiedergegeben – aus dem Album „pareidoliving“ (2022)
Songtext (Ausschnitt): the same old everything the same old everything a standard lifeline i come to stumble in right by your side the same old everything the same old times that same eternity forever mine a storm behind us a gale to sail a fear behind a lie a heartbeat in a stutter a ceiling for a sky a world misleading a to straight the wry a sundown in the gutter a question like a dyke a word defeating we re only us for us if that is what and that is how we kneel beneath the undertow of start-up sunshine to befall the ghost of stardust that we called and if you fell for all i said you re one of us, my spooky head a knight of metaphors to stun the life begun still your hopes call after nightfall i know i know i know like a stained pall caught in wide trawls like screenshots of a throe the same old everything a rotten chine no time to humble me no breath to lie the same old everything the same old lifeline the same old sighs the same old sighs two souls that bind us too small to fail we hide behind our smiles to camouflage we died from blackness that we hired to hush high hopes the truth is in my eyes it oozes in when we re silent so netflix our demise and fuck the corpse i love you, baby cause that is what and that is how we choke on what we disavow the stench of puke to curtaincall those pointless sundowns we appall oh, please, do fall for what we get i ll act the child we chose to lack a quest in similes and puns for life begun so take my hand we ll fake the stand to spoil the end when everything goes our way between the two of us both there s gap in your story where your wind gnawed away the cold shimmers the gold can we insist we re still denied? to undermine a happy ending? can we pretend that though we tried we failed? caught in the brail? lifeless and pale?
Hier ist das komplette Interview-Gespräch mit t Thomals Thielen in voller Länge zu hören:
Hier ist der Zusammenschnitt der Sendung über das Album "pareidoliving" zu hören, beinhaltend: Moderation, Interview-Ausschnitte und Musikausschnitte (Erstausstrahlung der Sendung am 28.04.2022 im Webradio ByteFM):
Die Playlist der Sendung:
Artist Track Album Label Zeitplan
1. L. Shankar Darlene (Kramladen-Themamusik) Touch Me There Zappa Records 00:36
2. t Beyond This Pale Face (Part One) Pareidoliving GEP Record Label 03:26
3. t Beyond This Pale Face (Part two) Pareidoliving GEP Record Label 12:36
4. t The Same Old Everything (Part One) Pareidoliving GEP Record Label 20:36
5. t The Same Old Everything (Part Two) Pareidoliving GEP Record Label 29:41
6. t A Relevant Lovesong (Part One) Pareidoliving GEP Record Label 40:08
7. t A Relevant Lovesong (Part Two) Pareidoliving GEP Record Label 49:09
8. t The Idiots Prayer Pareidoliving GEP Record Label 55:20
Als den wichtigsten Song seines Albums „pareidoliving“ bezeichnet Thomas Thielen im Interview das abschließende Stück „Tell The Neighbours We’re Fine“, dessen im Booklet abgedruckter Text hier wiedergegeben ist:
tell the neighbours we re fine stars empty light older than night darker than time exposed in the wild ricochets stowaways snipers disbarred sweven denied thorns out of sights blurred and confined sealed in empty hands bleeding hearts askance i remember that day outside in the woods it was raining of course (did you cry this time?) and you were beside me where i was alone more alone than i could have been without you (you laughed at that) oh and you were so lost lost for you and lost for me out of this world out of all worlds (out of all worlds? who else could ever be) there s a dead breath behind you a glitch in your sigh a new gray in your shadow a wince in your eye and suddenly we both agree you re not for me eternally (it s ending now!) and hopefully remember me so faithfully as endlessly undone i m not the one a brand new everything an unspoilt start i ll miss you go away i miss you depart that same old lifeline a brand new somewhere else can i take us home now? can i have this dance? and i ll forget you like you will forget me and we ll restart this to end the same can i stand your ground? will you go again? can we please be friends? can we love our love again? (no there s no lyric here you d expect me to sing? but i ve got nothing to say so i sing anyway) sway in the sun like a fray just begun and we re drunk of our lives that you brought to affright the polite and the love that you feel is narcissm that heals killed your joke with hindsight while your mum tells the neighbours we re fine aren t we fine? we re just fine (open your hearts and we ll vomit inside your garden so special i want to untangle your guile) and then the sun endless fun and all of those bribes and i m inside that pure delight behind perfect dykes we all rejoice at clever choice and ride our trikes in broad applause astride the tropopause until we finally choke to death of course
Hier folgt eine Auswahl weiterer Songs und Songtexte aus früheren Produktionen von t Thomas Thielen
t - „The Irrelevant Lovesong“, from „psychoanorexia", (2013)
Songtext:
Sweetheart of mine / I saved it up / All the time / They say that I lied / Sweetheart of mine / Can you feel the gap / In our lives? / The turn of the tide / All through the nights / Though cold and blind / I shun my fears / But no, I love you not / No, I love you not / Sweetheart of mine / Our dreams subside / Though we hide / We're eaten alive / All through the lies / Though bleak and wild / I hear my fears / And no, I love you not / No, I love you not / Older than I / In a soul far away / Baring its fangs / In a rush of decay / Sweetheart of mine / So, honestly, / There's so little time to justify / So little time to save our lives / Though you plead /
And you promise / And you show what you should have / I deny / And remember / And I know what you hide / Behind the teardrop thoughtstorm boulevard / Sweetheart of mine / I've had my say / Still you are mine / A joke of the tides / All through the nights / Though cold and blind / I hold you here / But no, I love you not / No, I love you not /
t (Thomas Thielen) - „Curtain Call“, from voices (2006)
Can you taste the grit / Between your teeth / The heat of the lights / The crack of the whip / The snapping sound / Of someone's nerves / If you pay you get / What you deserve /
Were coming up from the deep / The lizard sheds it's skin / Night obliterates the day / And all the fun begins / Shadow boxing with yourself / Just seems to get you nowhere / You don't want to cheat / When playing solitare /
Three faces come alive / Try and focus and be one / Never let it be said that / The jester comes undone / A wreckless gambling pace / With time enough to borrow / Time enough to measure / All of our tomorrows /
Curtain call and light go dim / Tragedy, love all lie within / Each player takes his chance to play / And lives to fight another day /
What boundries to cross / What chances for the taking / Stepping in the angels wake / Not to be foresaken /
No more will I roam / Our childish dreams are soon outgrown / But here we stand / In our own theatreland / Curtain call / About to fall
t - SOLSBURY HILL (Coverversion 2021)
Lyrics by Peter Gabriel
Climbing up on Solsbury Hill / I could see the city light / Wind was blowing, time stood still /
Eagle flew out of the night / He was something to observe / Came in close, I heard a voice / Standing, stretching every nerve / Had to listen, had no choice / I did not believe the information / Just had to trust imagination / My heart going boom, boom, boom /
"Son", he said, "grab your things, I've come to take you home" /
To keep in silence I resigned / My friends would think I was a nut / Turning water into wine / Open doors would soon be shut / So I went from day to day / Though my life was in a rut / 'Til I thought of what I'll say / Which connection I should cut / I was feeling part of the scenery / I walked right out of the machinery / My heart going boom, boom, boom /
"Hey", he said, "grab your things, I've come to take you home" / (Hey, back home) /
When illusion spin her net / I'm never where I want to be / And liberty she pirouette / When I think that I am free / Watched by empty silhouettes / Who close their eyes but still can see / No one taught them etiquette / I will show another me / Today I don't need a replacement / I'll tell them what the smile on my face meant / My heart going boom, boom, boom /
"Hey", I said, "you can keep my things, they've come to take me home" /